Pravo na digitalnu pismenost jedno od osnovnih prava

BEOGRAD – Radionice o bezbednosti na internetu koje je UNICEF pokrenuo u vrtićima i osnovnim školama u pet gradova u Srbiji su veoma važne, između ostalog i zato što je pravo na sticanje veština digitalne pismenosti jedno od osnovnih prava dece u digitalnom dobu, rekla je predstavnica UNICEF-a Tanja Ranković.

Jedna od tih radionica na kojima su prvaci već naučili da moraju odmah da obaveste roditelje ili nekog starijeg, ako od nepoznate osobe na internetu dobiju poruku, održava se i u novobeogradskoj školi “Laza Kostić” koju su danas posetili predstavnici UNICEF-a.

Svi đaci tog I/4, u kome ih samo petoro ne koristi internet, bez razmišljanja odgovaraju da će ako su sami kod kuće, a stigne im takva poruka odmah “pritisnuti X” ili isključiti tablet dok im roditelji ne dođu.



Radionica je mesto na kojoj su, kako se moglo čuti, naučili i načine na koje nepoznate osobe mogu da im se približe na internetu, ali i to kako vremenom od prijatnih i slatkorečivih mogu postati opasne.

UNICEF je taj pilot projekat započeo u Beogradu, Novom Sadu, Nišu, Kragujevcu i Užicu nakon sprovedenog istraživanja koje je pokazalo da deca u Srbiji koriste internet već sa četiri godine, a da njihovi roditelji nemaju dovoljno znanja da ih zaštite od mogućih zloupotreba.

Za decu prvog i drugog razreda u školi “Laza Kostić” organizovano je osam radionica o bezbednom korišćenju interneta, dok su za njihove roditelje organizovane četiri.

“Najzanimljivije je to što će na poslednjoj i deca i roditelji koristeći digitalnu tehnologiju doći do rešenja kako na najbolji i najbezbedniji način biti deo digitalnog sveta”, rekla je učiteljica Dragana Đokić koja je vođa projekta u toj OŠ.

Tokom tih radionica roditelji bi trebalo da saznaju da deca do pet godina mogu maksimalno da koriste internet do jednog sata, a ona starija od šest da moraju da imaju individualni plan za korišćenje medija kako im internet ne bi zamenio san, druženje sa članovima porodice, igranje sa drugom decom, fizičke aktivnosti ….

Predstavnica UNICEF-a Tanja Ranković je podsetila da internet pruža veće mogućnosti za obrazovanje i zabavu, ali i za rizike od neprimerenih sadržaja, digitalnog nasilja, seksualnog uznemiravanja što je i razlog da se među učiteljima i vaspitačima i roditeljima sprovede obuka kako bi deca nesmetano i bez posledica mogla da uživaju u svemu korisnom što donosi digitalni svet.

Prema njenim rečima, većina dece počinje da koristi digitalne uređaje sa tri godine, a internet godinu, dve kasnije.

Istraživanje “Bezbedan internet za celu porodicu” pokazalo je da svaki četvrti predškolac i više od polovine školaraca ima digitalni uređaj.

Deca predškolskog i mlađeg školskog uzrasta najčešće koriste “pametni telefon”, a potom tablet, a samo šest odsto ih nema telefon.

Istraživanje je pokazalo da pokušaji roditelja da ograniče detetu vreme na internetu izazva sukob kod dve trećine roditelja, dok se trećina sukobila sa decom zbog ograničavanja sadržaja na internetu.

UNICEF projekat sprovodi u saradnji sa Ministarstvom prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, uz podršku kompanije Telenor.

Radi se o pilot projektu čiji će rezultate evaluirati Institut za psihologiju.

 

Izvor: rtv.rs

Related Post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

8 + ten =